Bácskai Júlia pszichológus "szabadszóműves"  Sztorik

színészek beköpései a Pszichoszínház improvizációi közben

 

Átkozott lelkifurdalás. Bűntudat bűnnel és a nélkül

Tóth Jocó: Ne legyen bűntudatod, amiért romlott kekszet adtál a vevőknek! Ha meghal valaki, mert

megmérgezted?? Hát, az is lehet, de másba is belehalhatnak, például fejükre eshet egy tégla, egy

mérgezett tégla?!

jocó.bmp sárosdi lilla.JPG

 

Monogám?

Börcsök: Én nem vagyok monogám! Én férjnél vagyok!

börcsi röhög.jpg szivaros józsa.JPG

 

Anya csak egy van, de az mekkora!

 

A beszélgetés. Juli: induljunk ki egy axiómából! Az anyád iránti szeretet mértéke fordítottan aránylik a tőle való térbeli-és időbeli távolsággal. Ha nem látod egy hétig, megőrülsz nélküle. Ha vele vagy tíz percig, megőrülsz tőle. BJ

lábán kati  Lábán Kati anyaként kell, hogy elviselhetetlen legyen. Zsarolásiból elájuljon, mert a felnőtt lánya mást akar, mint ő. Szalay Kriszta szalay kriszta  úgy értelmezi az anyától megnyomorított lányt, hogy gátlásos, visszahúzódó, folyton ő kér bocsánatot, akkor is, ha az anya hibázott. Pl. Az előadás kezdő jelenetében Krisztát épp kitüntetik a régészeti kutatásaiért. Erre a jelenetre azért volt szükség, hogy tudjuk, valóban két lábon járó felnőttről van szó. Persze csak a munkában, és ha nincs ott az anyja. De anya betoppan: „kislányom, otthon hagytad az uzsonnádat!” (írói instrukció), nagy nevetés. A lány később kiborul, de ő kér bocsánatot. Anya a lány lakásában tudta nélkül (írói instrukció), de átrendezi a lány bútorait (színészi ötlet), a lány nem őrjöng, ezért anya sem tud elájulni. Mindketten az ösztöneik szerint haladtak, mindkettő így volt hiteles.

Botos beköpései

Palkonya, fesztivál, Botos-Kaszás.P8090238 Botos zsörtölődik, veszekszik, vasal. Ne zavarj, mert látod, benne marad a gyürke! Mindig benne marad egy gyürke!

Kaszás Gergő a korábbi vita után virággal jön, békülni akar. Botos: Ne nyusszogj itt nekem, ne nyusszogj!

 

A színész szexualitása

Nehezebb eljátszani a színésznek egy homoszexuálist? –kérdezi több néző és riporter is tőlem, amikor a témába vágó műsorra készülünk. A Sziget Magic Mirror sátrában, a Szenvedélyek Napján, és más helyeken időnként foglalkozunk a melegekkel. Én visszakérdezek: vajon egy Moliére -castingnál szempont lenne, hogy fösvény színész játssza el a Fösvényt? Alkoholista színész tud csak alkoholistát játszani? Miért nem kérdezitek soha, hogy nehezebb-e rámozdulni a másneműre, ha a színész történetesen leszbikus vagy homoszexuális? A színi irodalomban és a filmvilágban egymásra gerjedő szerelmes férfiakat és nőket látunk, akik hitelesen szerelmeskednek –akkor is, ha valójában utálják egymást. Mi közünk a többihez? A színész azért színész, hogy bármit eljátsszon és elhitessen velünk. Talán jobb Popriscsin egy valódi őrült, aki teljesen szétesett mentálisan, nem tud orientálódni térben és időben, mert valóságos elmebajjal küzd? Ezek laikus kérdések, hiszen a színészet az egyik legmegerőltetőbb szakma, amelyik totális jelenlétet és koncentrációt kíván. Egy adott szerelmi jelenetben jó színész „hozza” a színpadon a szenvedélyt, és könnyebben, ha valaha átélt bármilyen vágyat. Valószínűleg átsüt rajta, ha ismeri ezt az élményt. Persze ne zárjuk ki azt sem, hogy éppen a szerelem hiánya, a szexuális kielégületlensége vagy a magánya segíti az észvesztő szexus ábrázolásában. De hiába gerjeszti fel a vágyról szóló játékot önmagában, ha üres a szín a másik érzelmi üressége miatt. Ha lebeg a térben valamiféle erotika a partnerek között, akkor eljátszható a hetero- vagy a homoszexuális vonzalom is, persze kell hozzá a jó forgatókönyv, a jó instrukció és nem utolsó sorban a közönség. A Pszichoszínház utóbbi összetevőben nem szenved hiányt. Üdv Nektek!

Humor by Fenyő

Miskolc, négyszáz fős szabadtéri színpad. Hegyi Barbara egy gátlásos, neurotikus figurát játszik, aki nagyon távol áll az igazi egyéniségétől. Utolsó pillanatban megdobom egy instrukcióval: és a csaj folyton rágja a körmét! Megvan! juli-barb jó Találkozik egy leendő papucsférjjel (Fenyő Iván), aki kiszolgál minden nőt, aláveti magát. Barbara csak félszeg, alig hiszi, hogy neki jó is lehet, rágja, rágja a körmét. Iván: Rágjam helyetted? Akkora a röhögés, hogy a jelenetnek itt a vége.fenyő iván

Tóth Jocó trikója

Kapolcs, 2001, MI Színpadunk, a szabadtéri. Másodszor játsszunk itt. A téma: a szeretet. Kész a forgatókönyv, kitalálom, hogy Börcsök/Tóth páros jöjjön, el is vállalják. A nagy színpad miatt itt mindig kitalálok valami látványosabbat. Az empátia bemutatására gondolok. Legyen pszicho és legyen színház: a te igazságod, az én igazságom, átveszem a te véleményedet, megértelek, belebújok a bőrödbe. Innen már könnyen születik a gondolat: van nagyméretű színes fotóm a 2 színészről (plakáthoz csináltattam), irány a kedvenc fénymásolóm! Tegyék rá ezeket egy-egy fehér pólóra. Az előadás végén rajtuk lesz, ki-ki a maga arcképével, az egymásra figyelés aktusa pedig: kicserélik, egymás bőrébe bújnak. Nekem tetszik.

Valóság. Tóth Jocó próbál valahol az ország másik végében, megint végigdolgozza az egész nyarat. Csakhogy nem engedik el Kapolcsra! Szerencsére itt a drága Galkó,galkobalazs aki épp olyan sokat játszik velünk, „véletlenül” itt is van, beugrik. De mi legyen a trikóval? Mondjak le a remek ötletemről? Így lesz. Tóth Jocó színes fotójával mégis játszik a fehér póló:

„Apa megint vidéken dolgozik, csak a képét nézhetjük!” –írom a megírt darabba.

Nekem is folyton improvizálni kell.

SZAKAD a nép, szakad a szék

Merlin színház. A díszletépítők már tudják, ha 10-e van, akkor este 10-kor Pszichoszínház van, akkor kell egy kisasztal (Juli „rendelője”) székekkel, kisasztal (Bóna hegedűjének), és a kanapé, az a kárpitozott, ami már több előadást megélt, velünk is, másokkal is. Keressük az ÉN-határokat, ez a téma. Börcsök-Tóth, Börcsök-Tóth  egymásra is igen üdvösen hatnak, hát még a nézőre! Eddig is röhögtek, röhögtünk, de egy meg nem írt pillanatban leszakad alattuk a jól bevált ülőszerkezet. Ezt papíron úgysem tudom megírni, képzeljétek el!

Ki a normális?

Ebben a dilis, őrült világban többször is elsütöttük ezt a témát, néha direkt felkérésre. Írtam 110 szót, szinonimát arra, hogy abnormális, dilis, gügye, zaza, stb. mindenhol felolvasták a színészek egy adott dramaturgiai pillanatban. Április 1-én a Bolondok Napján éppen a Banán klubban adtuk elő Száll a kakukk! címmel. Klassz közönség volt, sérültek, „bolondok” is jöttek. A felsorolás után csokoládét ajánlottam annak, aki a 110 szóhoz újat tud hozzátenni. Még jó, hogy mindenből sokat viszek, ami kellhet. Csokiból is!

Családi banzáj

Merlin, 2003 április 10. éppen szombat. Ezért is szervezek nagy bulit, meghívok minden eddigi színészt, van, ki el is jön. Margitai ági, Fodor Tamás, Börcsök Enikő, Galkó Balázs, Frankó Emília, Láng Annamari, Tóth Jocó, Hevér Gábor, Koleszár Bazil Péter.   Őrület a színpadon, mindenkinek játszania kell. Két ellenséges család történetét írom meg, a sznob és gazdag Rózsák kontra a szegény és egyszerű Zellerék. Mindenkinek kitalálom a családi kötelékét, ki kibe szerelmes, ki kinek a gyereke, apja, ellensége stb.

Margitai Ágimargitai, a családanya, szenved családanya a Rózsadombról-, a színre lép és a fejére tesz egy borogatást. Kész a figura!

Az utolsó pillanatig várjuk Györgyi Annát, sehol! (Beteg lett a gyereke, nagyon, üzent a portára, de az illető nem tartotta sürgősnek átadni. Nusinak azóta sincs mobil-telefonja, megőrjít!) Hiányzik az ő szerepe, már bent ül a közönség, Jocó azt mondja, itt ül az első sorban a Für Anikó, für ani hívjuk fel a színpadra! És megtörténik!!! Felhívjuk, jön, elmondjuk, eljátssza, siker!

Tóth Jocó közben állandóan a színre rendezi saját magát: ha épp nem róla van szó, át-és átsétál egy téglával, őrjöng a többi színész, fetreng a nézősereg.

Hevér Gábor hevér jóó szerepe egy lecsúszott, hajléktalanná váló rokoné, de alig jut szóhoz és szerephez. Abban a 2 percben, amikor ő van középpontban, olyan erős a jelenléte, hogy felér egy felvonással. (gyűjtöttem előtte a „Fedél nélkül” című világlapot.)

 

Bábozás

Nem akarok a szakértő bábosok babérjaira törni. Főleg nem Fodor Tamáséra, aki csodás gyerekelőadásokat hoz létre a Stúdió K-ban Németh Ilonával. Nem is kérem ebben a minőségében, majd én mutogatok. Mert az ösztönös alkotó minden tárgyban jó barátot lel. Hogyan ábrázoljam új módon a szereplők belső hangját, érzéseit? Mondjam el a hátuk mögött –mint a klasszikus pszichodrámában szoktuk-, megvolt! Találok a játékboltban 2 jópofa bábot: az egyik tyúk, a másik bika. Nincs más dolog, mint beleírni a darabba: te buta tyúk! Te vad bika! Kezemre fel, megszólalnak a szereplők belülről. Még nem alakult ki a színészekkel a technika, mikor beszélnek ők s mikor a belső hangjuk, de a hálás közönség értette a célt.

Tengerpart a színházban

 

Láttunk már ilyet is: esőt, tengert, pocsolyát, alulról vizes- fölülről ázott modern- és klasszikus előadásokat, gépekkel, technikával, sokszor fájt a szívem a színészekért, amúgy anyáskodva: megfázik, felfázik szegény! Nem is szeretem, ha veszélybe kerül a színen, elveszi a figyelmemet a lényegről, ha érte kell aggódnom, ezért is csak az indokolt külsőséget kedvelem. És ha magam írok tengerparti jelenetet? Magam számára is kötelezőnek tartom, hogy soha ne veszélyeztessem, vagy alázzam meg a színészt, erre akkor se kerülhet sor, ha millióink lennének a díszletre –kellékre, de az se mentség, ha nincsenek. A csóróság közelebb hozza a színházat a gyermeki játékstílushoz. Kreatívvá tesz, gazdaggá nem, de ezt már megszoktuk. Szóval a tenger: legyen egy nagyobbacska lavór (speciel ezt is kölcsön kell kérnem), tegyük ki az előtérbe, így már ismerős lesz, mire a jelenetben mennek a tengerre. Lopjunk egy táblát (a cél szentesíti…): „A tóban fürödni és horgászni tilos!”

A néző hisz, mert hinni akar. Nekünk nem kell forgószínpad, emelkedő liftek, esőgép, mert mi is hiszünk benne.

Születésnap

A Pszichoszínház 60. előadására Láng Annamarit lannamari és Tóth Jocót várom. Sikerült egyeztetni őket, ezután kezdek gondolkodni a témán. Néha fordítva teszem, de akkor is a színészegyeztetés  a legnehezebb. Ha már 60, akkor ne csak nekünk legyen születésnapjuk, hanem nekik is. Mondjuk, ketten együtt legyenek 60 évesek, nagyjából egy napon születtek. Hihető. A műsor kezdődhet ünnepléssel. Múlt hónapban kihirdettem, hogy a 60. előadáson ajándékokat elfogadunk. Vajon emlékszik rá valaki? És: igen! Csodás saját készítésű tortát kapunk (Fehér Elephant), van, aki hozott még apróságot, van, aki most kotor a táskájában nála lévő csoki, rágó és bármi után. Komolyan meghatódunk ezen a napon!

Tüzet gyújtunk

Sziget, Magic Mirror. Minden évben új témát találok ki ide. Most 2 nőről szól. Nők, alá- és fölérendeltségben, barátságban, némi leszbikus beütés, ajánlat, elutasítás (vagy nem?) Börcsök/Csákányi! Véletlenül kaptam néhány műanyag-babát, olyan kirakati próbabábút. Nosza! Ők lesznek a többi nő, a falu pletykás népe, stb. félreteszem az egyetlen festetlent, a fehéret. Ő lesz a szüzesség példája és ő lesz az öregedésé: a kaucsuk pillanatok alatt ég, alágyújtunk, és máris remeghet mindenki: ilyen gyorsan ég el az életünk. Ezt nem lehetett előre kipróbálni,  olyan, mint az élet, egy baba, egy esély, szépen ég vagy miénk a leégés? Képzeld el: ráncosodik, és pillanatok alatt semmivé hamvad. Én láttam. Majdnem így sikerült.

Ha ablakot cserélek odahaza

Veszélyes, mert a bolondok mindig egyre gondolnak. Miből lesz itt színház? Ablakot szerelnek, kidobják a régit, be az újat, szépet, de hogy marad ott? A fiú előkap egy nagy flakont, rázza, (erotikus jelenet, amire meg a Móricka gondol mindig), mi van benne? Purhab. Az meg mi? És máris ámulatba ejt: kifújja a habot a flakonból, az elkezd dagadni, burjánzik, növekszik, pár óra múlva már girlandok szépelegnek az ablak kerete körül. Semmi vész, egy fűrészes késsel levágják simára és kész. Én is kész vagyok, kérek is maradék purhabot tőlük. Mert Kapolcson látvány kell! Legyen az előadás minden kelléke a HAB! Purhab, hajhab, borotvahab, tejszínhab, már csak indokolttá kell tenni a jelenetekben mindet!

A valóságban nem dolgozik rendesen a purhab, nem tudjuk megmutatni, milyen az, ha körbezárja a kisgyereket a pedofil bácsi és más rémségek, mint a fogyasztói társadalom.

börcsök-hannus zoli Az előadás működött: Mézeskalács housiko, avagyJancsi & Juliska a bevásárlóközpontban!

Férfivá válásom története

Adott egy férfi, aki keresi önmagát. Találkozik különféle élethelyzetekben különféle fiúkkal, férfiakkal, mind ad valamilyen férfi-mintát.  Mindhez társul egy karakter, egy stílus, egy helyszín és szimbólumként egy pár kesztyű!!

- találkozás az iskolában a jövő Erőspistájával boksz-kesztyű - ERŐ

- találkozás egy koncerten a finom úriemberrel fehér kesztyű- ÉRTELEM

- találkozás egy építkezésen a macsóval munkás-kesztyű   - TöKÖS

- találkozás otthon a rivális férfival gumikesztyű: szkander  - PÉNZ

- találkozás utcán  a régen látott apával bőrkesztyű         - SZEX

- találkozás egy étteremben a meleg férfival edényfogó kesztyű - ÉRZÉS

- találkozás egy klubban őszinte baráttal ping-pong játékkesztyű- ŐSZINTESÉG

mi ebben a sztori? A szex! A meleg férfi edényfogó kesztyűjébe bújjon bele ő és a főhős egyszerre, két kéz egy kesztyűben, finom célzás, de kiskorúaknak se tiltott. Ez az ötletem, megvalósítható, csak kicsi a méret.(ez néha igenis gond.) Pláne 2 férfikéz számára.

A színész is ember

Részletek az eredeti forgatókönyvből:»»»»»». a színész és színésznő felesége. Mind a kettő szerepre készül. Színész egymagában dörmög-brummog, mosómedve-hangot keresgél egy gyerekdarabhoz. Színésznő fésülködik, sminkel, díva szerepe lesz.

»»»»»». Darabot próbálnak közösen. Színésznő: gyere már, ne  ülj annyit a számítógép előtt! Össze kell mondani a szerepet. Gyere és csukd be azt a kurva ajtót, tudod, hogy fáj a nyakam a huzattól!                                Szöveget mondanak: Molnár Üvegcipő. Sipos úr és Irma.Pokorny Lia  Pokorny Lia

»»»»»». a színész és színésznőnek készülő kamasz lánya. Apa: bármi lehetsz, csak színésznő nem! Alá se írom a papírodat! Tönkre akarod tenni magadat? Lány elszánt, csakis ezt akarja. miért cipeltél kiskorom óta forgatásokra, próbákra, csak erről tudsz beszélni, az új feleséged is szakmabeli, én is az leszek! (énekelni, szavalni kezd)

koltairobertKoltai Robi nem érzi élőnek az utolsó helyzetet, ő mint színész és magánember nem tiltaná, nem is erőltetné, legyen a gyerek kedve szerint. Átalakítja a jelenetet: meghallgatás. Ezt játszották el, vizsga apa előtt: vajon tehetséges-e? Sok családban előfordul, tiltják, vagy erőltetik a gyereket, ez is csak egy szerep, amelyben egy olyan színészt kell játszani, aki félti a gyerekét a színi pályától. Nem saját magát játssza, ott a mottó: nem a te életedet boncolgatjuk, de beletrafálhatunk, nem a miénket teregetjük, de nagyon ott leszünk!

 

 

 

 

Ihlet? Honnan?

Szerzőként a végéből indulok ki: miről fogunk beszélgetni a nézőkkel? Miről is szól majd az előadás? Miről nem szóltunk még? Például arról, hogy ritkán látok egyenrangú párkapcsolatot. Mintha folyton vetélkednének, rivalizálnának, mintha kellene egy főnök, mintha egyszer egyik-, máskor másik uralkodna. Egyszer lent, egyszer fent: mérleghinta! Írtam is erről: libikóka- kapcsolatok címmel. Tehát a feladat: szerezzünk egy hintát! Az Új színház igazi profi műhely, még ki se mondtam, már kész a műszaki vezető műszaki rajza, megépítik. A színésznek innen könnyű dolga van, érthető a képi világ. Az otthonról hozott eszközökön kívül találok egy szekrénykét a falak mögött, remek, állítsuk az állványra, legyen ezen a számítógép és a telefon, mint a karrier csúcsán lévők szimbóluma. (lásd a filmen: Jocó a csúcson). „Vödörszámra hoztam haza a pénzt” – találtam egy vödröt a háttérben. „A nő meg csak szórta a pénzt” – hetekig gyűjtöttem, hogy legyen mit szórnia… Ez az előadás jó példa arra, hogy a jól kitalált forgatókönyv jól játszható. Hinta és szex? Föl, föl, ő egyre följebb, én itt maradok lent, kielégületlenül. Ha kimondom, vagy leírom, szinte közhely. Ha eljátsszák, látványban mutatjuk, nagyot szól. Röhög is a nép, nekem is bejön.

Botrány

Egy néző felháborodva kiment a Pszichoszínház előadásáról. Az ajtót becsapja, még hallatszik, ahogy hangosan beszél valamit a ruhatárban. De mi is történt? Kispesten vagyunk, egyik kedvenc játszóhelyünkön, ahol mindig iskolásoknak játszunk. A téma: Téli gumi, avagy szeretünk és védünk. Előadás az óvszer áldásairól. Bevezetésként pszichológiai tények, számok kerülnek vetítésre. A színészek több jelenetben mutatják be, -igen hitelesen- a szerelmesek kezdeti lépéseit a felnőtt élet elején. Hogy mindenki átélhesse a felelős döntést, sok-sok óvszert viszünk (az előadás végén osztogatjuk, a türelmetlen felnőtt nézőnk ezen már fel se háborodhatott), és veszek egy olcsó terhességi tesztet is. rabaroland      pelso01 Pelsőczy Réka és Rába Roland a tőlük megszokott lelkesedéssel és kreativitással készülnek az előadásra. Az előtte szokásos megbeszélés nálunk 1 óra, ezalatt elképzeljük, mi lesz jelenetről jelenetre. Réka és Roland a szerelmesek vágyát mutatják be, majd a konfliktust: a lány mégsem akarja a szexet. Mindent, csak azt nem. Szereti a fiút, csak valamit nem mer elmondani neki. Irány a pszichológus. Félek a terhességtől, de nem tudom megkérni, hogy vegyen óvszert!  A következő jelenetben már nagy a baj. Félő, hogy bekövetkezett. Réka előre bekészíti a kellékeket. A jelenetben Roland felolvassa a terhességi teszt útmutatóját, Réka a függöny mögé megy, kommentálja a cselekvést, hallatszik a csurgás, jön egy átlátszó műanyag pohárral: vizelet, tesztcsík, izgalom. Nagy a feszültség: 16- 17 évesek, mi lesz, ha jön a baba? Kivárják az előírt perceket, és a teszt pozitív. Réka ijedtségében és félelmében kirohan, előtte földhöz vágja a poharat, a folyadék kiömlik. Ekkor rohan ki a felháborodott néző. A közönség nem vette észre, lekötött mindenkit az aggódás. A további jelenetek után végül elmesélem mindenkinek, hogy a sárgás folyadék ice-tea volt, a színésznő egyik pohárból csurgatott a másikba. A bent maradó gyerekközönség nagyot nevet. De talán a saját szexuális életük megfelelő pillanatában előbb védekeznek, hogy ne kelljen átélni ezt a félelmet újra.

Ha a jó ember gonoszat játszik

Elek Feri 25 jó ember, jó színész, árad belőle a szeretet, a humánum és a humor. „Az alulértékelt nő” című előadásunkban több szerepet kapott, férfiakat játszott, akikkel szemben a nő (Botos Éva) mindig kevésnek és tehetségtelennek érzi magát. Végül írtam egy jelenetet a gyerekkorról. Íme a forgatókönyv részlete:

Apa. Minden bajok okozója. Vissza a múltba.

Óvodás, lelkesen mutatja a rajzát. Lelkesen mutatja, hogy már bilibe pisil. Lelkesen mutatja, hogy be tudja fűzni a cipőjét. Orvosost játszik. Folyton apának akar megfelelni, aki becsmérli, leszólja, kritizálja pici korában, fiút várt helyette, lelki pofozó. Megalázott, megfélemlített.

Elek, a jó ember itt nem érzi a távolságot önmaga és a szerep között (mint pl. a szerelő vagy a multicég főnöke eljátszásakor), elégedetlenkedik, hátráltatja a lányát, de nem remeg a föld a megaláztatástól. A nézők empátiája mégis győz, a beszélgetésben végig az önbizalom megrendüléséről lesz szó. Izgalmas játék.

Rögtönzés, igaziból

Fodor Tamás és Margitai Ági házaspárt játszanak: tűz és víz. Forgatókönyv: Értékrendben is tűz/víz, vagány, forradalmi, hippi, laza vagy hagyománytisztelő, formaságokat kedvelő. Kamaszkori életfelfogás? Ilyenek voltunk…

Viszek egy parókát Tamás fejére, kamasszá változik. Bemondom: egy békeklubban vagyunk, a hetvenes években, Bóna ráhegedül a békedalra: give piece a chance…  A közönség ütemesen együtt tapsol, megszületik a hangulat, már ott és akkor vagyunk. Fodor a nézőkhöz szól: Aktivitás, ne hagyd magad, neked milyen problémád van például az iskolában? –szólít meg egy fiatal lányt az első sorban – nos? Milyen problémád van? A lány egy szót sem szól, nem szokott élőben megnyilvánulni.

Fodor kapcsol: na ez az! A hallgatás! Erre kényszerítenek!

Ez ellen kell harcolni! http://www.pszichoszinhaz.hu/tartalom/sztorik_files/image014.jpg

Ha a színész felkészül

http://www.pszichoszinhaz.hu/tartalom/sztorik_files/image016.jpg

1.    A színészeknek az előadás előtt 3-4 nappal átküldöm a kész forgatókönyvet. Soha nem próbálunk, csak előtte végigvesszük a jeleneteket, akkor már kellékekkel, „jelmezekkel”. Scherer Péter azonban elpróbálta a jeleneteket. A rendező ebben az esetben a 2 lánya volt. A 10 éves Fruzsi és a 8 éves Bori elképzelte és megmutatta, hogyan kell két székből szánkót rögtönözni (érdekes módon én magam ugyanerre jutottam). Íme a részlet a forgatókönyvből.

Te is átvertél! Pepe 10 éves, Balga 20. szánkóznak. Pepe félős, Balaga apáskodik, vigyáz rá, mögé ül a szánkón. Pepe ellenőrzi, így hajlandó lecsúszni. A 3. menetnél B. nem megy vele, becsapja, átveri. Pepe reszketve ér le. Balga Így akarta férfivá avatni.

Fruzsi és Bori eljátszották a szánkó futtatását, a lejtő félelmetességét, a hátul biztonságot adó testvért. A cserbenhagyott gyerek magányos sírása végül az előadása leghitelesebb pillanata lett, Pepe minden későbbi felnőttkori cselekedetére magyarázatott adott. Itt árulom el a honlap olvasóinak, hogy ez a jelenet saját élményből kelt színre, én magam voltam a kisgyerek, aki minden lejtőtől félt és nem lett bátrabb a kiállott próbatétel átélésétől.

Amit nem tud a színész

Mert bölcs, de nem okos. Vagy okos, de nem tájékozott. Vagy sokat tud, de nem elég művelt. A színész magánemberként játszik, amikor improvizál, a saját életéből merít,(amelynek nagy része a sok megírt és megélt szerep), használni kell a fantáziáját. A Pszichoszínház legfontosabb része az 1 órás megbeszélés. Mint író, csak rövid forgatókönyvet adok, de a fejemben kész a másfél órás teljes előadás. Ilyenkor mesélek, beszélgetünk arról, ki is az a figura, akit játszani fog pár perc múlva. Van olyan színész, aki egész életében csóró volt, szinte nyomorgott, nehéz elképzelnie egy luxusnyaralással kérkedő alakot. És fordítva: van, aki a szegény vagy a magányos hőst mutatja meg több kínlódással, mert olyan távol áll tőle. A színésznek bárkit el kell játszania, de a hagyományos színházban kapaszkodót ad a szöveg, a jelmez és a kellék. Ott a partner lépéseit és mondatait is előre tudja. Nálunk az agyunk élénkítésére minden perc tervezetlen. Egy pár évad után már sejtem, hogy kit mivel lehet terhelni, vagyis mit várhatok-kaphatok tőle. A jó színészek között is van még jobb színész, és olyan is, aki ettől is profibbá válik. A Pszichoszínház nagy sikerét az is segíti, hogy a színészek érzik a bizalmamat és szeretetemet. Innen is sok csók Nektek!

A hálás szerep

Valahogyan be akarom mutatni a mélyebb érzelmekre képtelen férfit. Addig gondolkodom, amíg egy gyerekkori jelenetet írok. Legyen a fiú 8 éves, leragasztott szemüveg, feltűrt nadrág, egy szakadt póló, vérnyomok, a kezében legyen vízipisztoly. Sírva jön haza, megverték, mert megvédett egy lányt (a későbbi lovagias férfi már ott van). Legyen az anya hideg, engedékeny, közömbös, vennem kell szőke hajat, pasziánszozik, nem törődik a gyerekével. A jól elképzelt, leírt szerepekben a két színész otthon van, szenzációsan játszanak.

Pszichológiai demonstráció

Amikor éppen olyan feszültség teremtődik a színpadon, mint a valódi pszichoterápiában. Amikor a színész átlényegül, érti-érzi a problémát, - ami nem is az övé eredetileg, és rátalál arra a mondatra, amit a kliens mondana ebben a helyzetben. Képes volt erre sok színész, például Hevér Gábor, Szanitter Dávid, Kovács Patrícia. Szabados Misivel játsszunk egy jelenetet, az elhagyott férfi most jön rá, hogy mégis szereti a nőt, akinek eddig nemigen mutatta ki az érzéseit. (Botos Évivel a Birtokol-lak, Békénhagy-lak című előadásban.) „Ő életem nagy szerelme! ” Én pszichológusként: akkor mi a baj? „Még nem vagyok kész ilyen komoly kapcsolatra.” És a demonstráció: ezt látom: itt ez a szív, a pohár, (belegyömöszölöm), így képzeled ugye? Kissé félretesszük ezt az érzést, ezt a nőt, bezárjuk a spájzba és egyszer majd elővesszük. Jó döbbent csend következik. http://www.pszichoszinhaz.hu/tartalom/sztorik_files/image019.jpg  http://www.pszichoszinhaz.hu/tartalom/sztorik_files/image021.jpg    http://www.pszichoszinhaz.hu/tartalom/sztorik_files/image023.jpg

                                                     Játék vagy komoly?

Csányi Sanyi odasúgja nekem az előadás után: „fantasztikus, hogy a nézők milyen komolyan veszik azt, ami nekünk csak játék!” A hideg, érdekvezérelt hős, akit játszott, gazdag és sikeres, de az érzelmeit nem tud kimutatni. A gyerekkorából merített jelenetben az is világossá vált, hogy miért. Egy olyan rideg, egocentrikus anya mellett nőtt fel, aki érzelmileg csak zsarolni tud: akarattal elájul, és halottnak tetteti magát, hogy megfélemlítse a gyereket. Ezt az epizódot Csányi és Kovács Patrícia találják ki. A nézőknek van tapasztalásuk a valós életükből: ismernek olyan férfit, aki nem tud, vagy nem mer szeretni. Így hát a figura számukra nagyon is élő! Valóban komoly beszélgetés és vita alakult ki. De a színész „csak” játszik. És jól játszik. http://www.pszichoszinhaz.hu/tartalom/sztorik_files/image026.jpg

Poén

Tóth Jocó udvarol a színpadon Esztergályos Cecíliának. „magának olyan szép a mosolya!” Cili: „kivegyem?”

esztergalyos_cecilia

Ha.

H   Ha jól kiválasztom a témát. Ha jól kiválasztom a színészeket. Ha jól megírom a forgatókönyvet. Ha nincs sok technikai zűr. Ha jól elmagyarázom abban az 1 órában a színészeknek, hogy mi a terv. Ha jól instruálom a figura megformálására. Akkor lesz jó az előadás. Végül egyszerűnek látszik a Pszichoszínház receptje. Mégsem csoda, kitaláltam a magam műfaját, a tettestársakkal tálalom. A közönség meg szereti. Csemege, ami neki való, róla is szól.

És még valami: struktúrán kívüli vagyok, minden szakmámban az voltam, mert így akartam. Csóró színház, de a többi se gazdag. Engem viszont senki nem nevezett ki, nem válthat le, nem adtam el soha a lelkemet, nem lehet megkenni és megvenni. Járom a saját utamat. A legszabadabb ember vagyok. Itt mondok hálás köszönetet a nézőknek a kitartó érdeklődésért, amivel 10. éve kitüntetik a Pszichoszínház előadásait. BJ